فهرست مطالب
Toggleبازاریابی اینترنتی بازاریابی آنلاین
شاید بسیاری از شما به این عبارت برخورده باشید که تعریف بازاریابی اینترنتی چیست؟ شاید بسیاری از صاحبان مشاغل با دیدن این عبارت به طراحی وب سایت، شبکههای اجتماعی و وبلاگها و ... اشاره کنند. تمامی این موارد در کنار هم مجموعهای را تشکیل میدهند که از آن به عنوان بازاریابی اینترنتی یاد میشود. افرادی که قصد دارند حضور موثری در فضای اینترنت داشته باشند باید از خدمات بازاریابی اینترنتی استفاده کنند.
در حقیقت بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ از ملزومات تمامی کسب و کارهاست که بدین واسطه قصد دارند مشتریان و درآمد خود را افزایش دهند. این مهم بدون اطلاعات کافی و کمک گرفتن از افراد متخصص در حوزه بازاریابی اینترنتی امکانپذیر نخواهد بود.
مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم با بیش از یک دهه تجربه و آشنایی با بازاریابی اینترنتی و استراتژی بازاریابی آنلاین، بهترین گزینه برای توسعه مشاغل شماست. برخلاف روشهای تبلیغاتی سنتی که بازدهی کم و هزینههای زیادی را به دنبال داشت، امروزه بازاریابی اینترنتی محصولات و خدمات در اینترنت رقابت بسیاری پیدا کرده است. برای هر کسب و کاری ممکن است بیش از صدها سایت مختلف وجود داشته باشد که هر کدام سعی در فروش خدمات و محصولات خود دارند.
در این میان سایتهای برنده هستند که بتوانند با شناخت رفتار مشتریان و اصول بازاریابی آنلاین بیشتر خود را در معرض دید مخاطبان خود در اینترنت قرار دهند. با موثرترین روش های بازاریابی اینترنتی، بازاریاب سعی در تبدیل مخاطب بالقوه به مشتری بالفعل دارد.
مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم در معتبرترین شرکت بازاریابی اینترنتی، بهترین روش تبلیغات اینترنتی و استراتژیهای اصولی بازاریابی آنلاین را برای مشتریان خود پیادهسازی میکنند.
بازاریابی اینترنتی چیست؟ چگونه انجام میشود؟
با توجه به پیشرفت فضای وب و استفاده اغلب مردم از اینترنت، تمامی کسب و کارها اقدام به استفاده از روشهای بازاریابی اینترنتی برای گسترش برند خود نمودهاند. صاحبان مشاغل بواسطه روشهای بازاریابی اینترنتی، کاربران و مخاطبان را با محصولات و خدمات خود آشنا میکنند.
بازاریابی آنلاین در حقیقت موجب گسترش برند، محصول و خدمات شما از طریق وب و اینترنت میشود. دیجیتال مارکتینگ مجموعهای از ابزارهایی است که بهمنظور فروش بیشتر، افزایش مشتری، شناخته شدن نام برند و افزایش بازدید سایت در گوگل انجام میشود.
هدف از اجرای تکنیکهای بازاریابی آنلاین، این است که زمانیکه کاربر در حال جستجو، مطالعه و ... در فضای اینترنتی است بتوان او را جذب کرد و به مشتری تبدیل نمود.
در بازاریابی سنتی، از تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، چاپ بروشور، بیلبورد و ... استفاده میکردند که هزینه و زمان زیادی نیاز داشت. این روش تبلیغاتی به سبب عدم وجود راه آنالیزی برای تخمین بازده و کنترل روش اجرای کمپین، بازدهی لازم را ندارد.
این درحالی است که در بازاریابی آنلاین با پرداخت هزینه کمتر، تبلیغاتی گسترده در فضای وب خواهید داشت که بواسطه آن میتوانید با نظارت بر کمپین خود در هر مرحله آن را برای رسیدن به نتیجه بهتر تغییر دهید.
برای موفقیت در حوزه اینترنت تنها داشتن یک وب سایت کفایت نمیکند، بلکه شما باید مخاطبین هدفتان را جذب نموده و آنها را به مشتری تبدیل کنید. مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم با تجربه بالا در این زمینه، با استفاده از موثرترین روشهای بازاریابی آنلاین موجب بهبود وضع فعلی کسب و کارهای شما خواهند شد.
موفقیت در این نوع بازاریابی به محتوا، استراتژی، تبلیغات و ... بستگی دارد. که مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم با اجرای اصولی خدمات بازاریابی اینترنتی، شما را در این زمینه یاری میرسانند.
اهمیت بازاریابی آنلاین و اصول بازاریابی
طبق آمار منتشر شده، حدود 78% مردم قبل از خرید، از اینترنتی و موتورهای جستجو برای تحقیق درباره آن محصول استفاده میکنند. همچنین اغلب مدیران خرید شرکتها نیز از موتور جستجوی گوگل برای تحقیق استفاده میکنند. و درنهایت انتخاب آنها شرکتهایی خواهند بود که بتوانند علاوهبر دیده شدن در اینترنت، اطلاعات و محتوای کافی برای محصول و خدمات خود ارائه دهند.
اگر شما ایمنترین و زیباترین سایت را هم داشته باشید اما بازدیدی نداشته باشد و نتواند کاربران را به خود جذب کند، هیچ ارزشی و بازدهی نخواهد داشت. بدین منظور شما باید کاربران اینترنتی را به سایت خود هدایت کنید، کاربران را در سایت خود با ارائه محتوای مناسب نگه دارید و آنها را به مشتری تبدیل کنید.
مهمترین مسئله در روند بازاریابی آنلاین، شناسایی بازار و مخاطبان هدف کسب و کار شماست. شما بعد از طراحی سایت با روشهای سئو و بهینه سازی سایت میتوانید سایتتان را برای موتورهای جستجو غنی سازید.
در مرحله بعدی تولید محتوایی اصولی است که یکی از ارکان کلیدی در فروش اینترنتی میباشد. شما میتوانید با تولید محتوا جذاب مشتریان را به سمت سایت خود جذب و آنها را به خرید محصول و استفاده از خدماتتان ترغیب نمایید. از طریق شبکههای اجتماعی نیز میتوانید به تسریع روند بازاریابی آنلاین و معرفی برند خود کمک کنید و با مشتریانتان در ارتباط باشید. درحالت کلی بازاریابی فروش و آنلاین به روشهای بروز دیجیتالی و برنامهریزی دقیق و هدفمند نیاز دارد که مشاوران بازاریابی اینترنتی جَم با آشنایی با جدیدترین متدها به کسب و کارهای شما رونق میدهند.
مزایای خدمات بازاریابی اینترنتی
در بخش بالا با مفهوم بازاریابی اینترنتی آشنا شدید حال میخواهیم به مزایای خدمات بازاریابی اینترنتی بپردازیم:
بررسی تاثیر کانال های مختلف
بررسی و اندازهگیری تاثیرکانالهای مختلف از مزایای اصلی بازاریابی آنلاین محسوب میشود. شما بدین وسیله قادرید مسیر حرکت بازدیدکنندگان سایتتان را دنبال نموده و بر روشهایی که کاربران برای رسیدن به سایت شما طی میکنند، نظارت کنید.
دسترسی راحت و سریع
گسترش و پیشرفت فضای اینترنتی سبب شده که کاربران بتوانند تنها با یک کلیک، با محصولات و خدمات شما آشنا شده و پس از طی روند مربوطه از خدمات و محصولات شما استفاده کنند.
بررسی رفتار مشتریان
با بررسی رفتار، سن، موقعیت جغرافیایی، جنسیت و .. مشتریان بوسیله ابزارهای بازاریابی دیجیتال، میتوان مشتریانی را که بیشتر به برند شما علاقه دارند و امکان خرید بالاتری دارند را پیدا کرد. سپس محصولات و خدمات مرتبط با سلیقه این دست از افراد را با پیشنهادهای جذاب در اختیارشان قرار داد. بدین وسیله شما هر لحظه قادرید نیاز مشتریانتان را دنبال کنید.
هدف گیری دقیق تر مشتریان
در بازاریابی آنلاین شما امکان دسته بندی مشتریان و ارائه پبشنهادهای مخصوص هر دسته را خواهید داشت. شما میتوانید دسته بندیهایی نظیر سن، تحصیلات، جنسیت، علاقهمندی و ... ایجاد کرده و با انتخاب یک یا چند دسته تمرکز خود را روی آنها بگذارید تا بهترین نتیجه را کسب نمایید.
هزینههای بهینه و مناسب
از دیگر مزایای بازاریابی آنلاین صرفهجویی در وقت، هزینههای مقرون بصرفه و حفظ محیط زیست میباشد. چراکه با این روشها شما دیگر نیازی به چاپ بروشورها و مصرف کاغذ نخواهید داشت. در بازاریابی آنلاین مثلا با ساخت کلیپ و انتشار آن در شبکههای اجتماعی و ارسال ایمیل میتوانید در پهنای وسیعی پیام خود را به مخاطبانتان برسانید.
مخاطبان بدون محدودیت
با روش های بازاریابی اینترنتی و بهترین روش تبلیغات اینترنتی ، مشتریان شما به ناحیه خاصی محدود نیستند و در هر مکانی که باشید مشتریانتان به آن موقعیت مکانی محدود نخواهند بود. شما قادرید از تمامی نقاط دنیا، مخاطبین هدفمند جذب کنید.
انواع روش های بازاریابی اینترنتی
پس از طراحی یک سایت برای کسب و کارتان در مراحل بعدی باید روشها و روند زیر را طی کنید:
1.سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
سئو (SEO) به معنای بهینه سازی یک وب سایت برای موتوهایی جستجو همانند گوگل است. در حقیقت سئو به مجموعه اقداماتی است که ترافیک و ورودی ارگانیک و بازدیدکنندگان سایت را از طریق موتورهای جستجوگر افزایش میدهد.
2.SEM یا بازاریابی موتوهای جستجو
بازاریابی موتورهای جستجوگر به سایر روشهای ممکن برای حضور وب سایت شما در نتایج صفحه اول موتورهای جستجوگر میباشد. این روشها بسیار متنوع میباشند و از جمله آنها میتوان به سئو سایت و یا انجام تبلیغات کلیکی گوگل اشاره نمود.
3.بازاریابی محتوا
بخشی دیگر از استراتژی بازاریابی و ارتقای کسب و کار، بازاریابی محتوایی است. شما میتوانید با تولید و توزیع محتوای با ارزش، یکپارچه و مرتبط، موجب جذب مخاطبین جدید و نگه داشتن مخاطبین قبلی شوید.
4.بازاریابی شبکه های اجتماعی
یکی دیگر از روشهای دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی رسانههای اجتماعی یا SMM است که شما بدین واسطه میتوانید با جذب حجم زیادی مشتری، موجب رونق کسب و کارتان شوید. شبکههایی نظیر اینستاگرام، تلگرام و … از محبوبترین ها در کشورمان هستند.
5.تبلیغات کلیکی PPC
تبلیغات کلیکی یا Pay per click روشی در تبلیغات آنلاین است که شما تبلیغات خود را توسط سرویسدهندگان در اپلیکیشن یا سایت قرار میدهید. سپس به ازای هر کلیک و توجه کاربر به محصول و تبلیغ شما، مبلغی را پرداخت میکنید.
6. ایمیل مارکتینگ
بازاریابی ایمیلی نوعی بازاریابی مستقیم یا دایرکت مارکتینگ است که به عنوان ابزاری ضروری در بازاریابی کسب و کارهای معرفی میشود. در این روش بازاریابی با ارسال ایمیل به گروهی از افراد، معرفی و ترویج محصولات و یا خدمات انجام میشود.
چگونه میتوان نتایج حاصل شده از بازاریابی اینترنتی را ارزیابی نمود؟
شما با استفاده از ابزارهایی نظیر موارد زیر میتوانید میزان کارایی بازاریابی اینترنتی خود را مورد بررسی قرار دهید:
گوگل آنالیتیکس:
با استفاده از آنالیتیکس گوگل میتوان مواردی از قبیل کانالهای واردکننده ترافیک به سایت، بازدیدکنندگان سایت، چگونگی فعالیت این افراد در سایت و .. را پیگیری نمود. شما بوسیله چند تگ ساده به راحتی میتوانید آن را با سایتتان همگام نمایید. درواقع تحلیلگر گوگل منبع باارزشی است که هر سایتی باید آن را در اختیار داشته باشد.
تحلیلگرهای همسان روی پلتفرم:
فیسبوک اینسایتز، اینستاگرام اینسایتز و تحلیلگر توئیتر از نمونههای این تحلیلگرها هستند. با استفاده از آنها میتوان معیارهایی از قبیل اشتراکگذاریها، ریتوییتها، لایکها و .. را مورد بررسی قرار داد. با این دادهها شما میتوانید میزان تلاشتان را در زمینه تشکیل انجمن اینترنتی بررسی نمایید و متوجه شوید محتوایتان تا چه اندازه مورد توجه مخاطبانتان بوده است.
آیا بازاریابی دیجیتال همان بازاریابی اینترنتی است؟
خیر. بازاریابی اینترنتی یکی از زیرشاخههای بازاریابی دیجیتال میباشد. اما بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به هرگونه بازاریابی آفلاین یا آنلاینی گفته میشود که در آن از ابزارهای دیجیتال استفاده میشود اما حتما از اینترنت استفاده نمیشود.
تبلیغات ریتارگتینگ به چه تبلیغاتی گفته میشود؟
هدفگیری مجدد یا ریتارگتینگ در واقع نوعی بازاریابی است که در آن کاربرانی را که در گذشته با وب سایت شما تعامل داشتهاند، با انواع تبلیغات آنلاین در اینترنت مورد هدف قرار خواهند گرفت.
چگونه بازاریابی اینترنتی کنیم؟
انتخاب هر کدام از روشهای بازاریابی برای هر کسب و کاری براساس شرایط خاص آن کسب و کار ممکن است متفاوت باشد. بری نمونه صنایع خاص نیازی به تبلیغات عمومی ندارند و به جز افزایش هزینه هیچ بازخوردی نخواهند داشت. از اینرو برای دانستن بهترین روش تبلیغات اینترنتی و بازاریابی نیاز به تیمی متخصص خواهید داشت.
معایب بازاریابی اینترنتی چیست؟
روش های بازاریابی اینترنتی ممکن است معایبی از قبیل وابستگی به تکنولوژی، وجود رقابت در سطح جهانی، شفافیت در قیمتگذاری، مشکلات مربوط به حریم خصوصی و امینت و .. داشته باشد.
بازاریابی اینترنتی چقدر هزینه دارد؟
میزان هزینه بازاریابی اینترنتی، به مواردی از قبیل نوع آن، شرکت بازاریابی اینترنتی و .. بستگی دارد. شما میتوانید با مشاوره از مشاوران حاذق ما در شرکت بازاریابی اینترنتی جَم با موثرترین روش های بازاریابی اینترنتی و هزینهها آشنا شوید.